PROJEKTI
Zajednički projekti hrvatskih GLOBE škola
Na sastanku GLOBE voditelja,
održanom u Zagrebu 12. i 13. ožujka 1999. jedna od tema razgovora bila je
suradnja unutar mreže hrvatskih GLOBE škola. Slijedom tih dogovora ističemo neke
projekte na kojima mogu zajednički raditi škole u kojima za takve sadržaje i
takav oblik rada postoji zanimanje.
KVALITATIVNO ODREĐIVANJE POKROVA
TLA
GLOBE fenološka
motrenja (GLOBE Budburst Protocol)
ODREĐIVANJE TOPLINSKOG
OTOKA GRADA
ZAŠTITA PRIRODNE
OKOLICE OD ŠUMSKIH POŽARA
KVALITATIVNO ODREĐIVANJE POKROVA TLA
cilj: odrediti vrste pokrova tla
na istraživačkom području škole
pribor : GPS ili
precizna karta, MUC ključ
uzrast: svi
trajanje projekta: travanj i
svibanj
u tjednu kada se obilježava Dan planeta Zemlje
To su mjerenja koja zahtjevaju možda najmanje vremena ,
pribora i GLOBE vještina, a izuzetno su važna za općenitu sliku o GLOBE školi i
povezivanje svih GLOBE podataka.
Bilo bi dobro da se u tjednu kada se obilježava Dan planeta
Zemlje napravi što više takovih mjerenja. Za škole koje nemaju GPS moguće je
nakon obavljenih priprema za teren posuditi uređaje ili organizirati zajednički
izlazak na teren.
Biološka mjerenja se mogu obavljati kvantitativno ( prsni
promjer, visina stabla , pokrov tla i krošnje ) ili samo kvalitativno određujući
pokrov tla prema MUC ključu.
Prije izlaska na teren treba prema satelitskoj slici ,
karti ili poznavajući teren približno odrediti područja gdje je pokrov tla (
Land cover) uglavnom homogen. Tako ćemo lakše isplanirati obilazak i iskoristiti
redoviti sat za obilazak bližih lokacija ili obići više mjesta.
Trebalo bi postepeno odrediti sve klase MUC koje se
javljaju na našem istraživačkom terenu.
Na terenu:
- odredimo koordinate centra kvadrata približne veličine 90mx90m, na
kojem je pokrov tla odnosno način korištenja tla jednolik. Nije potrebno
mjeriti ili obilježavati taj kvadrat, jer je to samo jedna od homogenih
površina našeg istraživačkog područja čiji MUC ćemo odrediti.
- odredimo prvi nivo MUC klasifikacije , a zatim pokušavamo odrediti
detaljnije i ostale nivoe. Objašnjenje odnosno kriteriji koji opisuju izgled
biljaka ili način korišenja tla odnose se na naš zamišljeni kvadrat (
90mx90m). U krajevima gdje je pokrov homogen na većoj površini biti će
jednostavnije određivati MUC , jer će se kriteriji odnositi na veću površinu.
Podatke javljamo u grupu mjerenja LAND COVER/ Land
Cover Qualitatively
Upisujemo: nadnevak i vrijeme mjerenja
geografske koordinate određene pomoću GPS ili
karte
MUC nivo
Prilikom odlaska na teren možemo prikupiti primjerke za
herbarij, razgovarati o nekadašnjoj namjeni tog tla ( oranice, šume, napušteni
kamenolom) i uočiti promjene u krajoliku.
natrag
GLOBE fenološka motrenja (GLOBE
Budburst Protocol)
cilj: odrediti početak fenološke faze
pupanja
pribor :
uzrast: svi
trajanje projekta:
ožujak-lipanj
Fenološka motrenja su relativno jednostavna, ne
iziskuju složene uređaje niti skupu tehnologiju.
Međutim već samo mjerenje, boravak u prirodi i proučavanje
promjena na biljkama mogu biti zadovoljstvo za učenika-motritelja i pružiti
poticaj za nova istraživanja.
Prikupljanjem fenoloških podataka učenici mogu mnogo
naučiti o svom neposrednom okolišu, usvojiti nove znanstvene spoznaje i
uključiti se neposredno u međunarodne znanstvene projekte.
Fenologija je znanost koja proučava utjecaj vremena i klime
na rast i razvoj biljaka i životinja. Fenološka motrenja se sastoje u praćenju i
bilježenju vremena nastupa određene razvojne faza kao što su selidba ptica,
pupanje, listanje, cvjetanje, dozrijevanje ploda i druge, a koje su ovisne o
periodičnim promjenama atmosferskih uvjeta.
Određivanje početka nastanka takovih pojava može pomoći pri
proučavanju globalnih vegetacijskih promjena uzrokovanih promjenama
klime.
Zanimljivo je napomenuti da najstariji fenološki podaci
potječu iz Japana. Vezano na tradicionalni praznik cvjetanja trešnje tamo se već
više od tisuću godina bilježe datumi pojave te fenološke faze. Prva fenološka
motrenja u Evropi se odnose na razvojne stupnjeve ljekovitih biljaka, a već u
18. stoljeću započinju organizirana fenološka mjerenja na većem broju
stanica.
Svjetska meteorološka organizacija je uvrstila fenološka
mjerenja u redoviti program motrenja agrometeoroloških stanica pa brigu o tim
mjerenjima vodi u našoj zemlji agrometeorološki odjel Državnog
hidrometeorološkog zavoda.
Fenološki podaci, analize i prognoze su danas sastavni dio
agronomskih i šumarskih studija, česta su pomoć u farmakologiji, medicini, a
koriste se naravno i u vojne svrhe.
Podaci dobiveni fenološkim motrenjem dobivaju danas sve
veći značaj, jer biljke kao veoma osjetljivi indikatori mogu ukazati na lokalne
i regionalne klimatske promjene.
Fenološka mjerenja obavlja motritelj na odabranim objektima
i prema usvojenim metodama. Danas se uz to sve više razvijaju načini korištenja
satelitskih podataka pri određivanju fenoloških faza. Treba međutim napomenuti
da je pri tome još uvijek nužna terenska provjera podataka dobivenih daljinskim
osmatranjem.
Početak pupanja se može jednostavno odrediti pa je u
okviru GLOBE programa odabran upravo taj stadij razvoja kao osnovna fenofaza
koju učenici mogu prepoznati i odrediti njezin početak.
Prije izlaska na teren treba odrediti dominantnu i
kodominantnu vrstu na našem istraživačkom području ( savjetovati se s biolozima,
šumarima) odabrati primjerke dominantne vrste koje ćemo promatrati- fenološki
objekat. Stabla koja odabiremo trebaju biti reprezentanti svoje vrste i uvjeta
na istraživačkom području.
Zato biramo fenološke objekte tako da su
stabla:
- zdrava, normalno razvijena , u prirodnim uvjetima, na tlu koje nije
navodnjavano ili gnojeno
- nije pod utjecajem zgrada, prometnica ili drugih objekata
- nije planirano za sječu
- Važno je da u kraćem vremenskom intervalu kad se može očekivati pupanje
možemo svakodnevno obići stabla i opažati promjene.
- Ukoliko je moguće nastojimo da su stabla što bliže našoj GLOBE
meteorološkoj stanici ili službenoj stanici . Horizontalne udaljenosti mogu
biti i nekoliko kilometara ( ako je teren jednolik), ali razlike u nadmorskoj
visini bi trebale biti što manje.
Na terenu :
- svakodnevno obilazimo stablo u razdoblju kad se može očekivati pupanje
dominantne vrste
(najviše desetak dana)
- opažamo početak pojave
pupanja
- bilježimo onaj nadnevak kada su se na odabranim granama našega stabla
otvorili lisni pupovi
Javljamo
- geografske koordinate odabranih stabala prema GPS ili karti
- opis okoliša stabala prema ponuđenim kriterijima
- nadnevak početka otvaranja lisnih pupova
natrag
ODREĐIVANJE TOPLINSKOG OTOKA GRADA
cilj: utjecaj lokalnih uvjeta na temperaturu i
oborinu, proučiti utjecaj čovjeka na vrijeme i klimu
pribor :
univerzalni termometar, kišomjer
uzrast: svi
trajanje
projekt: 1.travanj-15.lipanj
škole u Zagrebu i neposrednoj
okolici
Temperatura zraka je u gradu prosječno veća nego u okolici
pa gradska atmosfera čini topli otok u odnosu na okolinu. Gradska geometrija,
umjetni materijali, kanalizirano strujanje samo su neki od uzroka nastajanja
toplinskog otoka.
U vrijeme trajanja projekta treba prikupiti podatke o
temperaturi i oborini, a mjerenja se obavljaju prema GLOBE protokolima za
atmosferska mjerenja.
Posebnu pažnju bi trebalo posvetiti da u razdoblju projekta
svakodnevno i redovito obavljamo mjerenja. Tako ćemo prikupiti
istovremene podatke s više mjesta u gradu i istražiti koji sve lokalni
utjecaji djeluju na temperaturu zraka i količinu oborine.
Prije početka mjerenja treba provjeriti točnost
termometra kako bi mjerenja bila što preciznija. Ukoliko škola ne raspolaže
termometrima moguće je za razdoblje trajanja projekta posuditi termometar.
Toplinski otok Zagreba istraživan je u nekoliki stručnih
radova , pri čemu su korišteni podaci službenih meteoroloških stanica (Grič,
Maksimir, Pleso, Rim i dr. ). Međutim GLOBE škole su smještene tako da ćemo moći
lakše uočiti lokalne utjecaje .
Prikupljene podatke možemo kasnije usporediti s
višegodišnjim srednjacima. Biti će moguće ocjeniti kolike su razlike između
podataka u anticiklonalnim situacijama i u vrijeme prolaza fronti.
Postupak: kalibrirati termometar
osigurati
svakodnevna redovita mjerenja u isto vrijeme
zajednički proučiti i obraditi
podatke
natrag
ZAŠTITA PRIRODNE OKOLICE OD ŠUMSKIH POŽARA
cilj: upoznati učenike s važnošću meteoroloških
uvjeta pri nastanku , širenju i gašenju požara,
razvijati osjećaj
odgovornosti za okoliš
prikupljati potrebne podatke
pribor :
termometar, kišomjer, higrometar (ili psihrometer)
uzrast:
svi
trajanje projekta: proljeće - jesen 1999.
načini sudjelovanja:
koristiti materijale i publikacije u smislu usvajanja znanja o šumskim
požarima
koristiti podatke drugih GLOBE škola
obavljati mjerenja i
obrađivati ih
surađivati s lokalnom zajednicom
Šuma i šumsko zrmljište su dobra od općeg interesa , važna
za očuvanje biosfere i opstanak čovjeka na Zemlji. Broj šumskih požara je u
stalnom porastu u cijelom svijetu. Jedan od razloga je sve intenzivniji promet i
prodiranje civilizacije u ranije zatvorena i nepristupačna šumska prostranstva.
Šumski požari su sve veća opasnost za naše priobalje. Osim
direktne materijalne štete, opasnost je i posredna, jer se uništava krajolik,
nestaju staništa i vrste tipične za naše primorje.
Uzroci požara mogu biti različiti, međutim meteorološki
uvjeti mogu bitno pogodovati nastajanju i razvijanju požara te ometati
gašenje.
Meteorološki elementi važni za pojavu požara su
ekstremno niske količine oborina i dulja sušna razdoblja , visoke temperature
zraka, niska vlaga, električna pražnjenja te jak vjetar koji pogoduje isušivanju
goriva i bržem širenju požara. Svi elementi koji pogoduju nastanku i širenju
požara javljaju se u određenim vremenskim situacijama uz naglašeni
utjecaj lokalnih uvjeta.
Prepoznavanje takovih situacija i uvjeta je osnovno
polazište za zaštitu od šumskih požara.
Šumski požari su stvarna i stalna opasnost za za
šume našeg priobalnog područja. Stoga bi znanja iz tog područja trebala biti
dostupna već najmlađim uzrastima učenika.
Osim suradnje naših škola , svakako bi trebalo ponuditi
suradnju grčkim GLOBE školama i eventualno to predložiti kao međunarodni školski
projekat evropskim institucijama.
Škole koje ne mogu obavljati potpuna mjerenja mogu se
svejedno uključiti nizom predavanja i aktivnosti koje će im približiti sve
aspekte i pri zaštiti od požara. Moguće je organizirati razgovore s
vatrogascima, šumarima, meteorolozima, obići šumsko zgarište i sl. Ukoliko
postoje redovita mjerenja učenici mogu sami izračunati indeks opasnosti od
požara.
natrag
Tekst
priredila mr. sc. Marina Grčić, GLOBE voditelj iz Šumarske škole Karlovac. Za
dodatne informacije o nekom od predloženih projekata, možete se obratiti mr. sc.
Marini Grčić ili mr. sc. Dijani Garašić