Susreti GLOBE škola

Linkovi

Kontakti

Arhiva

 

Pretraživanje središnjeg GLOBE servera

 

Hrvatska je domaćin SVJETSKE UČENIČKE GLOBE KONFERENCIJE:

GLE - Šibenik - 2003.

CROATIA IS HOSTING GLOBE LEARNING EXPEDITION:

GLE - Šibenik - 2003.

 

O PROGRAMU GLOBE

Zamisao o znanstveno obrazovnom programu GLOBE (Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša) obznanio je tadašnji američki potpredsjednik Al Gore na Dan planeta Zemlje 1994. godine. Na isti je dan (22. travnja) 1995. godine program pokrenut u SAD, a vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su dana s američkim predstavnicima potpisale sporazume o provođenju programa GLOBE. U SAD je vođenje programa povjereno Nacionalnoj upravi za atmosferska i oceanografska pitanja (NOAA) kao glavnom nositelju, a u njegovo ostvarivanje uključeno je još šest vladinih agencija. Do kraja 1998. godine, potpisivanjem sporazuma, programu GLOBE priključilo se 79 zemalja iz cijelog svijeta.

Od 2002. godine glavni nositelj programa GLOBE postaje NASA,američka državna uprava za atmosferu i svemir. U program je uključeno 97 zemalja, s ukupno preko 12.000 škola, a na svakom od kontinenata (pa čak i na Antarktiku) postoji bar jedna GLOBE škola.

Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su pristupile ostvarivanju tog svjetskog programa (sporazum je potpisan 13. travnja 1995.). Glavni nositelj programa u Hrvatskoj je Ministarstvo prosvjete i športa, a supotpisnik sporazuma bila je Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša (današnje Ministarstvo zaštite okoliša i prostornog uređenja).

Od 2002. godine u Hrvatskoj je u program uključeno preko 120 škola, što nas čini zemljom s najvećim postotkom GLOBE škola u cjelokupnoj zajednici zemalja uključenih u ovaj program. Veliki broj naših škola vrlo aktivno i kreativno ostvaruje programske zadaće, redovito obavljajući mjerenja i unoseći svoje rezultate u jedinstvenu svjetsku bazu podataka. Time je Hrvatska osvojila izniman ugled i simpatije u svjetskoj GLOBE mreži.

Program predviđa redovita i kontinuirana učenička mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole. Mjerenja i opažanja obavljaju se na području atmosfere, vode, tla i pokrova, a rezultati istraživanja se međusobno upotpunjuju i povezuju, čime se ostvaruje program cjelovitog praćenja stanja okoliša.

Prikupljeni se rezultati unose u zajedničku bazu podataka na GLOBE serveru, koja je otvorena i putem Interneta dostupna svim posjetiteljima na adresi : www.globe.gov

Tim znanstvenika, angažiranih za suradnju s programom GLOBE, izrazio je veliko zanimanje za učenička mjerenja i opažanja, očekujući da će pridonijeti boljem i potpunijem razumijevanju ekoloških odnosa i promjena u globalnom okolišu.

Sudjelujući u programu učenici na konkretnim primjerima primjenjuju školska teoretska znanja te iskustvenim učenjem stječu nove spoznaje o cjelovitosti okoliša, razvijajući pritom pozitivne stavove, ali i samosvijest temeljenu na svom aktivnom sudjelovanju.

U razradi metodologije GLOBE mjerenja i pratećih edukativnih materijala sudjelovali su renomirani stručnjaci. Rezultati redovito provođene višegodišnje evaluacije i anketiranja nastavnika iz cijelog svijeta potvrđuju da ostvarivanje programa GLOBE svakako pridonosi podizanju kvalitete i osuvremenjivanju nastave, posebice u području prirodoslovlja i geografije te u nizu drugih predmeta.

 

Što je potrebno školi koja se želi uključiti?

Postati GLOBE škola znači da će se ime škole i osnovni podaci pojaviti na svjetskom popisu škola na GLOBE web stranici, da će podaci ekoloških mjerenja, unijeti od strane škole, ulaziti u GLOBE bazu podataka i biti dostupni i vidljivi na Internetu u obliku numeričkih tablica, grafikona i zemljovida, odnosno da će se moći koristiti za izradu GLOBE prikaza i vizualizacija. To također znači da će škola pomoću GLOBE maila (GLOBE elektronske pošte) moći uspostavljati vezu s ostalim GLOBE školama iz cijelog svijeta, kao i sa znanstvenicima zaduženim za određena područja istraživanja.

Škola koja se želi uključiti u program mora zadovoljiti neke preduvjete:

1. pristup Internetu,

2. imati bar jednog nastavnika- voditelja osposobljenog na GLOBE teč3. aju,

4. postupno nabaviti potrebnu mjernu opremu te redovito, toč5. no i pravilno obavljati mjerenja, a podatke unositi u bazu putem Interneta.

Tečajeve za nastavnike voditelje organizira i provodi Ministarstvo prosvjete i športa. Termini tečaja objavljuju se u Katalogu stručnih skupova.

Predavači na tečajevima su ovlašteni GLOBE instruktori, koji su završili međunarodni GLOBE workshop uz stručnjake, specijaliste za pojedina područja.

Po završetku tečaja, nastavnik treba ravnatelja i kolege izvijestiti o svojim saznanjima u svezi s programom GLOBE te zajedno s njima procijeniti mogućnosti za njegovo ostvarivanje. Interdisciplinarnost, opsežnost, dinamika i vremenski kontinuitet programa, podrazumijevaju dosta izvannastavnog rada, kao i materijalne troškove škole (oprema, redovito usavršavanje GLOBE voditelja).

Ukoliko se ravnatelj, nastavničko vijeće i učenici opredijele za provođenje programskih aktivnosti, škola šalje osnovne podatke državnom koordinatoru. Koordinator komunicira s centralnim GLOBE uredom te se na temelju njegove izjave o osposobljenosti GLOBE voditelja, školi dodjeljuje status GLOBE škole.

Mjerna se oprema može nabavljati postupno. Sa mjerenjima se može početi onim redom i dinamikom koji najviše odgovaraju uvjetima škole i zanimanju sudionika. Uz mali trošak moguće je nabaviti jednostavnu opremu i započeti tek jedno ili dva mjerenja. Kad se ona uhodaju, program se proširuje. Nastavnik voditelj, čije se ime ističe uz informaciju o školi na GLOBE serveru, odgovoran je za točnost, redovitost i pouzdanost podataka koji se unose u bazu.

Savladavanje mjernih tehnika i metodologije istraživanja te unošenje podataka tek su prvi koraci uspješnog ostvarivanja programa GLOBE. Puni se njegov smisao i vrijednost nalaze u korištenju baze podataka za izradu samostalnih učeničkih ili školskih istraživačkih projekata te u mogućnostima neposredne elektroničke komunikacije unutar svjetske GLOBE mreže.


 Administrator stranica

Državni koordinator GLOBE programa