Zamisao o znanstveno obrazovnom programu GLOBE
(Globalno učenje i opažanje za dobrobit okoliša) obznanio je
tadašnji američki potpredsjednik Al Gore na Dan planeta Zemlje 1994.
godine. Na isti je dan (22. travnja) 1995. godine program pokrenut u
SAD, a vlade mnogih zemalja diljem svijeta tih su dana s američkim
predstavnicima potpisale sporazume o provođenju programa GLOBE. U
SAD je vođenje programa povjereno Nacionalnoj upravi za atmosferska
i oceanografska pitanja (NOAA) kao glavnom nositelju, a u njegovo
ostvarivanje uključeno je još šest vladinih agencija. Do kraja 1998.
godine, potpisivanjem sporazuma, programu GLOBE priključilo se 79
zemalja iz cijelog svijeta.
Od 2002. godine glavni nositelj programa GLOBE
postaje NASA,američka državna uprava za atmosferu i svemir. U
program je uključeno 97 zemalja, s ukupno preko 12.000 škola, a na
svakom od kontinenata (pa čak i na Antarktiku) postoji bar jedna
GLOBE škola.
Hrvatska je bila među prvim zemljama koje su
pristupile ostvarivanju tog svjetskog programa (sporazum je potpisan
13. travnja 1995.). Glavni nositelj programa u Hrvatskoj je
Ministarstvo prosvjete i športa, a supotpisnik sporazuma bila je
Državna uprava za zaštitu prirode i okoliša (današnje Ministarstvo
zaštite okoliša i prostornog uređenja).
Od 2002. godine u Hrvatskoj je u program
uključeno preko 120 škola, što nas čini zemljom s najvećim postotkom
GLOBE škola u cjelokupnoj zajednici zemalja uključenih u ovaj
program. Veliki broj naših škola vrlo aktivno i kreativno ostvaruje
programske zadaće, redovito obavljajući mjerenja i unoseći svoje
rezultate u jedinstvenu svjetsku bazu podataka. Time je Hrvatska
osvojila izniman ugled i simpatije u svjetskoj GLOBE mreži.
Program predviđa redovita i kontinuirana učenička
mjerenja i opažanja u neposrednom okolišu škole. Mjerenja i opažanja
obavljaju se na području atmosfere, vode, tla i pokrova, a rezultati
istraživanja se međusobno upotpunjuju i povezuju, čime se ostvaruje
program cjelovitog praćenja stanja okoliša.
Prikupljeni se rezultati unose u zajedničku bazu
podataka na GLOBE serveru, koja je otvorena i putem Interneta
dostupna svim posjetiteljima na adresi : www.globe.gov
Tim znanstvenika, angažiranih za suradnju s
programom GLOBE, izrazio je veliko zanimanje za učenička mjerenja i
opažanja, očekujući da će pridonijeti boljem i potpunijem
razumijevanju ekoloških odnosa i promjena u globalnom okolišu.
Sudjelujući u programu učenici na konkretnim
primjerima primjenjuju školska teoretska znanja te iskustvenim
učenjem stječu nove spoznaje o cjelovitosti okoliša, razvijajući
pritom pozitivne stavove, ali i samosvijest temeljenu na svom
aktivnom sudjelovanju.
U razradi metodologije GLOBE mjerenja i pratećih
edukativnih materijala sudjelovali su renomirani stručnjaci.
Rezultati redovito provođene višegodišnje evaluacije i anketiranja
nastavnika iz cijelog svijeta potvrđuju da ostvarivanje programa
GLOBE svakako pridonosi podizanju kvalitete i osuvremenjivanju
nastave, posebice u području prirodoslovlja i geografije te u nizu
drugih predmeta.
Što je potrebno školi koja se želi uključiti?
Postati GLOBE škola znači da će se ime škole i
osnovni podaci pojaviti na svjetskom popisu škola na GLOBE web
stranici, da će podaci ekoloških mjerenja, unijeti od strane škole,
ulaziti u GLOBE bazu podataka i biti dostupni i vidljivi na
Internetu u obliku numeričkih tablica, grafikona i zemljovida,
odnosno da će se moći koristiti za izradu GLOBE prikaza i
vizualizacija. To također znači da će škola pomoću GLOBE maila
(GLOBE elektronske pošte) moći uspostavljati vezu s ostalim GLOBE
školama iz cijelog svijeta, kao i sa znanstvenicima zaduženim za
određena područja istraživanja.
Škola koja se želi uključiti u program mora
zadovoljiti neke preduvjete:
Tečajeve za nastavnike voditelje organizira i
provodi Ministarstvo prosvjete i športa. Termini tečaja objavljuju
se u Katalogu stručnih skupova.
Predavači na tečajevima su ovlašteni GLOBE
instruktori, koji su završili međunarodni GLOBE workshop uz
stručnjake, specijaliste za pojedina područja.
Po završetku tečaja, nastavnik treba ravnatelja i
kolege izvijestiti o svojim saznanjima u svezi s programom GLOBE te
zajedno s njima procijeniti mogućnosti za njegovo ostvarivanje.
Interdisciplinarnost, opsežnost, dinamika i vremenski kontinuitet
programa, podrazumijevaju dosta izvannastavnog rada, kao i
materijalne troškove škole (oprema, redovito usavršavanje GLOBE
voditelja).
Ukoliko se ravnatelj, nastavničko vijeće i
učenici opredijele za provođenje programskih aktivnosti, škola šalje
osnovne podatke državnom koordinatoru. Koordinator komunicira s
centralnim GLOBE uredom te se na temelju njegove izjave o
osposobljenosti GLOBE voditelja, školi dodjeljuje status GLOBE
škole.
Mjerna se oprema može nabavljati postupno. Sa
mjerenjima se može početi onim redom i dinamikom koji najviše
odgovaraju uvjetima škole i zanimanju sudionika. Uz mali trošak
moguće je nabaviti jednostavnu opremu i započeti tek jedno ili dva
mjerenja. Kad se ona uhodaju, program se proširuje. Nastavnik
voditelj, čije se ime ističe uz informaciju o školi na GLOBE
serveru, odgovoran je za točnost, redovitost i pouzdanost podataka
koji se unose u bazu.
Savladavanje mjernih tehnika i metodologije
istraživanja te unošenje podataka tek su prvi koraci uspješnog
ostvarivanja programa GLOBE. Puni se njegov smisao i vrijednost
nalaze u korištenju baze podataka za izradu samostalnih učeničkih
ili školskih istraživačkih projekata te u mogućnostima neposredne
elektroničke komunikacije unutar svjetske GLOBE mreže.